יום שלישי, 13 באוקטובר 2015

פרויקט השימור והפיתוח בתל בטש (תמנה המקראית), בשילוב תלמידי כיתות ד'-ה'


התנסות בחפירה לימודית
(התנסות בחפירה לימודית בתל בטש (צילם: אבי משיח, רשות העתיקות
תל בטש, הסמוך ליישובים טל שחר וצרעה מזוהה עם תמנה המקראית. הוא מתנשא מעל גדת נחל שורק, בלבו של עמק פורה. בחפירות ארכאולוגיות רחבות היקף שנערכו באתר בין השנים 1977- 1989, על ידי משלחת מארה"ב בשיתוף האוניברסיטה העברית, בראשות ג.ל. קלם ועמיחי מזר, התגלו 12 שכבות יישוב ונחשפו שרידי עיר מוקפת חומה ומתוכננת היטב, שהתקיימה בתקופת מלכי יהודה (המאות ה־ 7– 8 לפסה"נ). 

Share to Facebook Share to Twitter Email This

כמה מסיפורי המקרא הידועים קשורים בתמנה. כאן הכיר שמשון הגיבור את אשתו הפלשתית הראשונה ובשדות הסמוכים הוא נתקל בכפיר אריות והרגו. לאחר שהסתכסך עם אשתו ומשפחתה, שרף שמשון את היבול בשדות האזור באמצעות לפידים הקשורים לזנבות של שועלים.
בשערי העיר תמנה פיתתה תמר את יהודה, ומשושלתו של בנם פרץ, נולד כעבור עשרה דורות דוד המלך.

כ־ 25 שנה מסיום החפירה הארכאולוגית שנערכה במקום, במהלכן עמד התל בשיממונו ונתכסה צמחייה גבוהה, החל ב-2012 מיזם משותף לרשות הניקוז שורק־לכיש, רשות העתיקות והתכנית "ציוני דרך" של אגף מורשת במשרד ראש הממשלה. במסגרת המיזם זה קודם פרויקט להכשרת האתר לביקור קהל כמוקד עניין מרכזי לאורך נחל שורק.

החומה והרחוב במהלך עבודות השימור
(החומה והרחוב במהלך עבודות השימור (צילם: אבי משיח, רשות העתיקות

בפעולות השימור והפיתוח שנערכו באתר נחשף שער העיר הקדום והוכשר למעבר. בית הבד וסביבתו ובית מגורים שנבחר לדוגמה זכו להתערבות ושולבו במסלול הביקור. כמו כן, הוכשר מעבר ברחוב הקדום של העיר העובר סמוך לחומה המסיבית שלה, והוקמה תחנת הדרכה מוצלת בתצפית נוף מרהיבה על הסביבה.
פרט להתערבות בממצא עצמו, הותקנו שלטי הסבר רבים באתר, ואפשר ללמוד באמצעותם על האזור ועל ההיסטוריה שלו ועל סיפורי המקרא הקשורים למקום. פעולה זו של פרשנות והמחשה מאפשרת לקדם את הלמידה מהביקור בתל, בתכניות לימודים פורמליות וכן במסגרות נוספות בלתי פורמליות.
הניסיון שנצבר בשימור אתרי מורשת מראה, כי כדי להבטיח שהאתר יתוחזק ויישמר לטווח ארוך, רצוי ליצור זיקה בין קהילות למקום. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות התכנית "אימוץ אתר", שבמסגרתה משתלבים ילדי היישובים הסמוכים בתכנית חינוכית המיושמת ביחד עם עבודות שימור ופיתוח. קבוצות התלמידים לומדות על המקום ומתנסות בפעילות שטח חווייתית באתר.

ריצוף רחבת השער בחלוקי נחל
(ריצוף רחבת השער בחלוקי נחל (צילם: אבי משיח, רשות העתיקות

בפרויקט הנוכחי קיימנו תכנית, שהוביל מרכז החינוך הארכאולוגי של מרחב ירושלים ברשות העתיקות, בשני בתי ספר באזור, בית הספר "השחר" במושב טל שחר ובית הספר "הרטוב" בקיבוץ צרעה. היא נערכה עם תלמידי כיתות ד' ו־ה', 11 כיתות משני בתי הספר, כ־ 340 תלמידים השתתפו בה. הפעילות החינוכית החלה באוקטובר 2013 , וכללה סדנת ארכאולוגיה בת ארבעה מפגשים בכיתה ומפגש סיום חגיגי בשטח, בתל בטש.
מטרת התכנית הייתה לקרב את התלמידים אל אתר המורשת, ללמדם על עתיקות תל בטש וחשיבותו הארכאולוגית, ולשלבם בהכשרת האתר לטובת הציבור הרחב והקהילה, אשר חיה בקרבתו. בפעילות השטח התנסו התלמידים בחפירה ארכאולוגית ובעבודות שחזור ובנייה. הם ריצפו את רחבת השער בחלוקי נחל, בטכנולוגיית הבנייה המקורית שנמצאו לה עדויות פיזיות בחפירה. בנוסף, התנסו התלמידים במלאכות מסורתיות כגון כתישת קמח והכנת פיתות ולמדו על המקום בעזרת חוברת פעילות, המקיפה נושאים שונים הבאים לידי ביטוי בתל.
אין ספק, כי שיתוף הפעולה עם בתי הספר והעבודה המשותפת בשטח, של אנשי מקצוע ותלמידים, תורמים לחיזוק הזיקה בין הקהילה הסמוכה לאתר הארכאולוגי. יתרה מזאת, פעילות כזו היא מפתח להמשך קיומו של הפרויקט לאורך זמן, לשימורו של האתר ולתחזוקתו בעתיד.


רוצים להישאר מעודכנים בכל האירועים, הסיורים ואוצרות המורשת הלאומית? עקבו אחרי דף הפייסבוק שלנו:




עריכה לאינטרנט | אריאל רייטנר
עריכת תוכן | יעל פורמן-נעמן
עריכת לשון | ראומה יצחקי

יזם | רשות העתיקות, רשות הניקוז שורק־לכיש ותכנית "ציוני דרך" של אגף מורשת במשרד ראש הממשלה
תיעוד ותכנון | אבי משיח, תמר נתיב, יהונתן צחור
ביצוע | צוות בראשות המשמרים שחף זך, בילאל הדיה
ליווי ארכאולוגי | פאבלו בצר
הסברה וחינוך, רשות העתיקות | מירב שי, חגית נויגבורן
תודות | רשות ניקוז שורק לכיש | איציק יוגב ומושקו רום; האוניברסיטה העברית | פרופ' עמיחי מזר